Friday 10 February 2012

Bidang Perniagaan Yang Terbaik Untuk Diceburi di Alaf Baru

Kepada sesiapa saja yang inginkan kehidupan yang lebih baik, pertimbangkanlah Network Business atau Perniagaan Rangakaian sebagai alternatif. Kita memang digalakkan menceburi bidang perniagaan... Sesugguhnya 9 dari 10 rezeki itu dari bidang perniagaan.

Seorang usahawan bernama Dato' Zulkifli. Beliau berkongsi bagaimana beliau asalnya lepasan university di Jepun mulanya bekerja makan gaji kemudian menceburi perniagaan dan sekarang memiliki / menjadi pengarah lebih dari 10 syarikat, antaranya Epson Trading Malaysia, Costalink Technology Snd Bhd, Daifuku (M) Snd Bhd, Kobelco Construction Machinery (M) Sdn Bhd, KOSE Malaysia dan Penasihat The Japanese School of Kuala Lumpur. Beliau sekarang begitu aktif menjalankan p
Perniagaan Rangakaian tapi bukan kerana perniagaan 10 syarikat beliau tu jatuh, tapi kerana beliau nampak ia adalah perniagaan yang beretika, benar, menguntungkan dan memberi jaminan pendapatan serta mempunyai masa depan. Beliau mencadangkan lepasan ijazah menceburi perniagaan rangakaian. Beliau memberikan beberapa sebab yang logik - Modal permulaan yang kecil tapi boleh menjana pendapatan ratusan malahan jutaan ringgit setahun. Cuma perlu labur masa kita untuk belajar membinanya. Tak perlu pandai kerana syarikat dan organisasi yang kita sertai akan membantu dan membimbing - konsep "teamwork". Konsep pendapatan pasif memang wujud dalam perniagaan Network Marketing bak kata Robert T. Kiyosaki: "poor people work, rich people network". Membentuk pemikiran positif dan jiwa usahawan sebenar. Ciri berniaga sambil melakukan Amal Jariah kerana membantu orang lain berjaya, inilah yang menyababkan ramai ustaz-ustaz terlibat sama, yang juga disebut oleh Dato' Dr Fadzilah Kamsah dalam ceramahnyan yang bertajuk "Menjadi Usahawan Cemerlang dan Terbilang".

Di Malaysia, industri Perniagaan Rangakaian ini sudah lebih 40 tahun dan yang menariknya ia tetap berkembang walaupun dalam kegawatan ekonomi. Ada sesetengah ibubapa yang terlibat dengan Perniagaan Rangakain ini tidak mahu anak mereka bekerja makan gaji selepas tamat pengajian tetapi terus menceburkan diri dalam Perniagaan Rangkaian seperti seorang Doktor di KL yang mempuyai dua orang anak mereka yang full time buat Perniagaan Rangkaian. Seorang Doktor Pakar dari Kedah Medical Centre berkongsi kenapa beliau memilih Perniagaan  Rangkaian sebagai kerjaya masa depan beliau. Seorang CEO dari UEM Builder Berhad iaitu En Ahmad Zakie berkongsi kenapa beliau memilih Perniagaan Rangakain sebagai perancangan persaraan beliau. Saya juga kenal beberapa jutawan Perniagaan Rangakain yang asalnya buruh yang tidak berpelajaran. Yang lebih hebat, ada diantara mereka yang sudah meninggal dunia tetapi pendapatan berterusan diwarisi oleh waris-waris mereka.

Kita sebenarnya kurang pendedahan tentang industri Perniagaan Rangakain ini kerana subjek ini tidak diajar di mana-mana institusi pendidikan tetapi sekarang ni dah mula diajar di Universiti Harvard sebagai subjek ko-kurikulum. Memang tidak dinafikan banyak juga cerita negatif tetang industri ni kerana banyak individu dan syarikat tertentu yang menjalankannya secara tidak beretika dan mementingkan diri sendiri. Kita mungkin kurang "research" dalam bidang ni, Dato' Zul tu ambil masa 10 bulan buat "research" sebelum "serious" dalam Perniagaan Network Marketing ini.

Harapan kami agar ramai generasi muda, lepasan ijazah yang sedang mencari kerjaya dan sesiapa saja yang inginkan impian mereka menjadi kenyataan supaya mempertimbangkan peluang kerjaya dalam industri ini. Begitu juga dengan ibubapa supaya membuat "research" kita sendiri dahulu sebelum membuat sebarang andaian tetang peluang ini dan galakkan sesapa saja menceburinya.

Dunia alaf baru dengan kemudahan internet, oline dan digital, industri perniagaan rangkaian ini akan lebih mudah dan praktikal untuk dijalankan.

Kepada yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perniagaan ragkaian dan bagaimana cara untuk menceburinya boleh hubungi  penulis blog ini Tuan Adzman  di www.wasap.my/60196581176/PerniagaanRangkaian

1 comment:

Unknown said...

saya juga seperti anda.... berniaga sendiri....

lawati blog saya di www.syafiza.wordpress.com

untuk ke bahagian business preview:
www.syafiza.wordpress.com/new-era