Friday 14 June 2013

Sistem Pendapatan Yang Mana Anda Mahu?

Apakah maksud Pendapatan Aktif dan Pendapatan Pasif. Yang mana satu pendapatan anda sekarang, Aktif atau Pasif? Mungkin dengan memahami maklumat ini ianya akan mengubah hidup anda selepas ini.


Pendapatan aktif
1 unit kerja = 1 Unit Pendapatan
Juga dipanggil memperdagangkan masa untuk wang - kerja sehari untuk gaji atau pendapatan sehari, kerja kerja seminggu untuk gaji atau pendapatan seminggu. Memang ia adalah perkara biasa tetapi... risikonya adalah, jika anda tidak boleh bekerja lagi maka anda akan kehilangan pendapatan, anda juga tiada kebebasan masa kerana anda perlu berterusan bekerja untuk memastikan anda ada pendapatan. Di dalam video di bawah ini, anda adalah "sipengangkut baldi ".

Pendapatan Pasif

1 unit kerja = 1 Aliran Pendapatan
Kerja yang dilakukan secara sementara tetapi memberikan pendapatan berterusan dan boleh bertambah dengan sendirinya dari semasa ke semasa walaupun selepas anda berhenti melakukannya. Ini bermakna anda boleh mendapat kebebasan masa dan jaminan pendapatan dan seterusnya mewariskanya (boleh juga dianggap seperti pencen, tetapi anda sendiri tentukan jumlahnya dan bila masa untuk bersara). Didalam video di bawah ini, ia merujuk kepada "sipembina saluran paip".



Perbezaan di sini adalah bahawa ALIRAN perkataan. Sistem pendapatan seperti ini benar-benar wujud seperti yang ditulis dalam buku bertajuk "The Parable of Pipe Line. " Dalam buku "Pro- Sumer Power" juga memberitahu bagaimana kita boleh mendapatkan aliran pendapatan apabila anda membeli-belah secara bijak dan berkongsi dengan orang lain idea yang sama. Satu lagi buku "Copycat Marketing 101" menerangkan bagaimana anda boleh membina Pendapatan Pasif dengan cara meniru. Pendapatan Pasif juga dikenali sebagai Kekayaan Sebenar.


Sudah tentu orang bijak seperti anda akan memilih kerja yang ddapat memberikan Pendapatan Pasif!

No comments: